Tip: RI&E knelpunt opgelost

RI&E knelpunt opgelost IMA online

Hoe ga je om met knelpunten die zijn opgelost?

Wanneer een knelpunt is opgelost zie je in het overzicht bij het tabblad Rapportage, dat de maatregel(en) gereed zijn. Bij de Inventarisatie en dus in het RI&E-rapport blijft het echter als knelpunt staan. Strikt genomen is je RI&E-rapport niet meer actueel. Om echter bij ieder opgelost knelpunt de inventarisatie bij te werken is niet efficiënt. Je kunt hiervoor jaarlijks een vast moment kiezen.  

Werkwijze:

  • Voer de risico-inventarisatie uit en beoordeel de risico’s (RI&E).
  • Stel een plan van aanpak (PVA) op met maatregelen, actiehouders en status van het knelpunt (nog niet gestart, gestart, in behandeling, doorlopend proces, gereed of uitgesteld). Indien gewenst kun je dit toelichten in het opmerkingenveld.
  • Ga aan de slag met het PVA. Bewaak de voortgang door de status van de knelpunten steeds aan te passen.: ‘nog niet gestart’ wordt ‘gestart’; totdat het knelpunt met de juiste maatregel of combinatie van maatregelen is weggenomen of voldoende is gereduceerd.
  • Een overweging is om de status jaarlijks in een jaarverslag vast te leggen. Zo behoud je zicht op de knelpunten die gereed zijn gemeld: deze zijn terug te vinden in de verschillende jaarverslagen.
  • Begin elk volgend jaar met een schone lei door de knelpunten die gereed zijn gemeld in het tabblad ‘Inventarisatie’ in IMA te verwijderen als knelpunt. Dit doe je door de betreffende vragen als ‘geen knelpunt’ te kenmerken: ‘nee’ wordt ‘ja’ en ‘ja’ wordt ‘nee’, afhankelijk van de manier waarop de vragen zijn gesteld.
  • Maak een jaarplan waarin de aandachtspunten voor dat jaar staan vermeld. Stel hierbij haalbare doelen om frustratie over (het ontbreken van vorderingen) gedurende het jaar te voorkomen.

Als in de loop van het jaar nieuwe zaken er bij komen, bijvoorbeeld er vindt een  verhuizing of reorganisatie plaats, er komt een nieuwe machinelijn, en zijn ongevallenanalyses uitgevoerd of inspecties/ audits, werkplekbezoeken e.d., dan kunnen de daaruit voortkomende actiepunten toegevoegd worden aan het plan van aanpak. Zo blijft het een actueel (‘levend’) document. Oude opgeloste zaken eraf, nieuwe nog te nemen acties erbij.

 

De redactie

Zelf uw RI&E maken?

Bekijk de demo en probeer gratis twee modules van de IMA.